Veelgestelde vragen
Verlengen
Als je via de betaalgegevens (in de brief) of via internet betaalt, is de pas verlengd voor iedereen die vermeld staat.
Dat kan. Je kunt je pas(sen) online verlengen met DigiD en zelf bepalen voor wie je dit doet. Je kunt ook naar het verkooppunt gaan en aangeven welke pas(sen) je wil verlengen.
Nee, de Rotterdampas is altijd geldig van 1 maart tot 1 maart. Daarna kun je opnieuw kiezen of je de pas wil verlengen.
Ga dan naar Mijn Pas. Log in en verleng hier je pas voor het nieuwe pasjaar.
Geen probleem. Je kunt dit via de website regelen. Je kunt ook langsgaan bij een verkooppunt en aangeven dat je nieuwe passen wil ontvangen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Voor
€ 2,50 wordt de pas thuisgestuurd en voor € 5,- kun je de pas gelijk meenemen.
- Richt de camera van je telefoon (of scanner-app) op de QR-code in de brief.
- Op je scherm opent de melding: Paybyl.ink.
- Druk op deze melding. Zo kom je automatisch op de betaalpagina van jouw verlengomgeving uit.
- Kies de bank waarmee je wil betalen.
- Na een geslaagde betaling kun je de pas binnen een half uur weer gebruiken.
- LET OP! Je kunt de QR-code voor pasjaar 2024 niet meer gebruiken in 2025. Wil je je pas van 2024 toch nog verlengen, ga dan naar een van onze verkooppunten. Begin februari ontvang je de nieuwe QR-code voor pasjaar 2025.
Open op je smartphone of tablet de camera app. Richt de lens op de QR-code. Als het goed is krijg je een pop-up met de tekst: Paybyl.ink. Druk hierop en je komt automatisch op het betaalscherm uit.
Lukt dit niet? Het kan zijn deze functie niet werkt op jouw smartphone of tablet. Download dan een app waarmee je QR-codes kunt scannen.
Krijg je geen betaalbevestiging, maar is er wel een bedrag van je rekening afgeschreven? Dan is de betaling gelukt!
Krijg je geen betaalbevestiging, en is er ook geen geld van je rekening afgeschreven? Probeer het dan een paar uur later nog een keertje met de QR-code of betaal per bankoverschrijving met het betaalkenmerk in de brief.
LET OP! Je kunt de QR-code voor pasjaar 2024 niet meer gebruiken in 2025. Wil je je pas van 2024 toch nog verlengen, ga dan naar een van onze verkooppunten. Begin februari ontvang je de nieuwe QR-code voor pasjaar 2025.
Ja, dat kan! Een deel van de Rotterdampassers heeft deze email ontvangen. In de toekomst willen we graag dat meer Rotterdampassers hun pas online gaan verlengen.
Dat kan namelijk heel makkelijk, snel én veilig via Mijn Pas in de Rotterdampas app of op de website.
Heb jij, of een van jouw gezinsleden in Mijn Pas de post op 'UIT' gezet? Dan ontvang je geen brief, maar een email. Check je inbox of spambox.
De brieven voor het verlengen van de pas worden begin februari 2025 bezorgd. Heb je na 11 februari nog geen brief én email ontvangen? Verleng dan online via Mijn Pas of de Rotterdampas app. Lukt het niet? Kom dan langs bij een van onze verkooppunten.
Als je in februari hebt verlengd via het verkooppunt, de QR-code in de brief of via de website, dan is je pas vanaf 1 maart actief. Verleng je na 1 maart, dan is deze binnen 30 minuten weer actief.
Bij verlengen en betalen met het betalingskenmerk in de brief, duurt het maximaal vijf werkdagen (na 1 maart) voordat je pas is geactiveerd. Check eerst via rotterdampas.nl/pas-status om te zien of je pas al verlengd is. Of kijk in je Mijn Pas account. Een nieuwe of vervangende pas die naar je huisadres wordt gestuurd, is bij ontvangst direct actief.